Pagina's

1 mrt 2012

Social Media en sport: kan beter!

We kennen allemaal veel bekende sporters en sportclubs. Tegenwoordig zijn er een groot aantal van deze sporters en sportclubs te vinden op social media. Denk aan Twitter, Facebook en Hyves. Maar toch zijn er nog veel punten die verbeterd kunnen worden. Want het blijft niet alleen bij een Twitter account aanmaken. Het gaat erom wat je er mee doet.

Zo zijn er veel sporters die een Twitter account hebben. Maar je ziet er gelijk de verschillen al bij de diverse sporters. Ik neem als voorbeeld twee Eredivisie spelers. Gregory van der Wiel van Ajax en Willie Overtoom die speelt bij Heracles Almelo.

Van der Wiel is al een tijdje bezig met Twitter. Maar toch maakt hij regelmatig wat grote fouten. Zo heeft hij een keer een concert bezocht van een rapper. Maar een paar dagen daarvoor was hij geblesseerd afgehaakt bij Oranje vanwege een hersenschudding die hij een paar dagen eerder had opgelopen. Na afloop van het concert ging hij met de rapper op de foto en zette hij deze op Twitter. Dat was niet echt heel handig gezien hij niet fit zou zijn.

Maar ook laatst kwam hij weer in het nieuws toen Feyenoord- Ajax op het programma stond. Toen stuurde hij een tweet de wereld in waarin hij de volgende woorden gebruikte: ‘020 is de baas in 010’. Niet erg slim omdat de twee supportersschare van de clubs niet echt een goede reputatie hebben ten opzichte van elkaar. En dan heeft een sporter als van der Wiel wel een voorbeeld functie.

Maar het kan ook goed gaan. Zo is Willie Overtoom die dit redelijk goed begrepen heeft. Hij reageert bijna op alle tweets die mensen naar hem sturen. Hij geeft hier dan ook een gewoon antwoord op. Zo zie je dat hij de fans van Heracles, maar ook van andere ploegen, serieus neemt.

Wel kan hij nog wat meer gaan denken om eventueel ook regelmatig zijn persoonlijke sponsoren te benoemen. Nu doet hij dit wel af en toe, maar dat valt dan niet zo erg op. En dat is een gemiste kans voor hem en een bedrijf. Hij kan er meer geld door verdienen en een bedrijf krijgt er meer bekendheid door.

Maar dat laatste geldt voor heel veel sporters en sportclubs. Er zijn nog niet zo heel veel ploegen en sporters die zijn of haar sponsors veel benoemt. Terwijl dit enorm helpt met het genereren van meer bekendheid van je sponsoren.

Al met al kunnen we zeggen dat het voor veel sporters toch beter kan en eigenlijk ook wel moet. Maar er zijn er ook die het wel al goed begrepen hebben en hiermee goed aan de slag gaan. En de toekomst zal de uitkomst geven of alle sporters op deze manier omgaan met de social media of dat het bij die ene enkeling blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten