Pagina's

22 feb 2012

Schaatsen: nog geen wereldkampioen sportmarketing

Twee weken terug was het zover. De Rayon hoofden van de Friese Elfstedenvereniging, onder leiding van voorzitter Wiebe Wieling, gaven aan dat er geen tocht der tochten kwam. Even leek het op hetzelfde moment als toen Nederland net geen wereldkampioen voetbal werd. Echter was daar alweer snel het WK Allround voor de langebaanschaatsers. Ireen Wüst en Sven Kramer werden wereldkampioen. Nederland was weer wat positiever.

Maar het schaatsen is een sport dat een paar problemen kent. Het eerste grote probleem naar mijn mening is dat er slechts lokale aandacht is voor de sport. Het beperkt zich vooral tot Nederland en in hoogtijd dagen weten ook de Duitsers het schaatsen te vinden. Voor de rest zijn er wel Russen, Amerikanen en Fransen die mee doen aan de sport, maar de aandacht in die landen is extreem weinig, als die er al is.

Daarnaast is het bij het schaatsen ook zo dat het met bepaalde afstanden niet aantrekkelijk is voor het publiek om de wedstrijd te volgen. Ik neem hier als voorbeeld de 10 km voor mannen. Bij een EK of WK Allround laten ze alleen de beste 12 van het klassement op dat moment starten. Dit is om te voorkomen dat het langdradig wordt. En dat is niet het grootste probleem hierbij. Maar het probleem is meer de afstand. Mensen blijven geen 12 tot 14 minuten geconcentreerd kijken naar een schaatser.

Maar hoe kan je dit dan aanpassen? Je zou wat kleine veranderingen kunnen door voeren op de langere afstanden. Zo valt er bijvoorbeeld na te denken over een massastart. Hierbij gaan dan bijvoorbeeld 6 personen tegelijk van start. Je krijgt dan een beetje het marathon idee wat veel spannender is vanwege demarrages en groepjes. Probleem blijft dat het schaatsen hier niet zo snel aan wil vanwege de traditie van vroeger uit. Maar vanuit marketing invalshoeken bekeken, is het juist interessant want je wilt een sport zo aantrekkelijk mogelijk maken voor publiek en potentiele sponsoren.

Daarnaast is ook een reden dat het schaatsen wat problemen kent, dat er tegenwoordig in heel veel landen een schaatsbaan uit de grond wordt gestampt. Deze hebben vaak de meest moderne technieken, maar trekken geen publiek. Dit heeft dan puur te maken dat mensen in Rusland niet geïnteresseerd zijn in het schaatsen. Dit kan je ook niet zomaar veranderen wat dit is zo bepaald in die culturen.

Toch denk ik wel dat het schaatsen meer in zich heeft. Vorig jaar werd Skobrev wereldkampioen Allround. In die periode heeft men echter als ISU niet genoeg gedaan om het schaatsen populair te maken in Rusland. Terwijl bij sportief succes de kans op aandacht voor een sport vele maten groter wordt. Er rest dus nog genoeg werk voor de marketeers en communicatie werknemers bij de ISU.

Maar zolang we niet al te lang nadenken over al die zaken is het schaatsen een mooie sport. Vanuit de geschiedenis is dit al het geval met de Elfstedentocht. Maar ook met de huidige generatie hebben we het getroffen. Maar laten we hopen dat wanneer we de volgende keer weer een vorstperiode hebben, we wel de volgende zin horen: It giet oan!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten