Pagina's

7 dec 2011

Ajax is goed bezig in de media wereld

Vanavond staat er een belangrijke wedstrijd op het programma voor Ajax. Het neemt het dan op tegen Real Madrid. Het is de ideale mogelijkheid voor de Amsterdammers om afstand te nemen van de bestuurscrisis en een sportief succes te boeken. Want in de competitie is er op dit moment ook weinig reden tot juichen.

Persoonlijk zie ik de wedstrijd van vandaag met grote angst tegemoet. Je weet dat het haast onmogelijk wordt tegen dit Real. Ook al komen zij met een elftal dat zogenaamd het tweede is, dan nog zijn zij veel te sterk voor dit Ajax. Zeker met in het achterhoofd de blessures van de Ajacieden. Maar het is en blijft voetbal.

Maar daar wilde ik het in deze blog niet te lang over hebben. Want er is al zoveel over gepraat de afgelopen dagen dat ik me er niet meer toe geroepen voel. Er zijn namelijk ook andere interessante ontwikkelingen gaande bij Ajax. Dit op het gebied van de media en marketing.

Zo is Ajax op Facebook de grootste Nederlandse ploeg. Er zijn op dit moment 340.000 ‘’likes’’. Dat is veel meer dan FC Twente met slechts 66.000 ‘’likes’’. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het grote aantal mensen dat Ajax volgt. Er zijn namelijk ongeveer 4 miljoen mensen die interesse hebben in Ajax. Dit verschilt per persoon. De een is fanatiek en de ander slechts televisie kijker.

Dit biedt voor Ajax diverse kansen. En dat brengt mij de volgende ontwikkeling binnen de club. Ajax is er dan ook achter gekomen dat er online veel Ajacieden zijn die de club op diverse kanalen volgen. De een via filmpjes op YouTube, de ander weer via Twitter.

Ajax wil dit nu goed in kaart gaan brengen. Wanneer dit gedaan is, wil Ajax een marketing strategie maken waarbij zij kijken naar welke media het meeste gebruikt worden. Zo wil Ajax de fans een optimale online media fan ervaring geven.

Ik denk dat Ajax een van de eerste ploegen is die dit zo gaat aanpakken. Maar ik denk dan ook niet dat andere ploegen hier niet op reageren. Zij zullen dan ook een gelijk systeem invoeren voor de eigen fans. En dat is een goede ontwikkeling voor de fans en clubs. Een win-win situatie dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten