Pagina's

31 jul 2013

Laat het maar komen!

Het is maandag 19 mei 2014. Ik word, zoals iedere dag, weer wakker. Deze keer sta ik met een lichte kater op. Maar dat kan mijn goede zin niet verbergen. Mijn club, Ajax, is al voor de vierde keer achter elkaar kampioen geworden. Frank de Boer heeft dat toch maar mooi voor elkaar, denk ik zo. Ik strompel naar beneden.

Eenmaal beneden aangekomen zie ik daar de krant liggen. Daarop staat met grote letters Frank Legende! Ik kan ze geen ongelijk geven. In een jaar dat Ajax alleen maar Eriksen (Liverpool), Boerrigter (Celtic) en Babel (Kasimpasa), verloor wist hij toch een prima elftal te smeden van wat erover bleef. Met als gevolg dat we tot de kwartfinale kwamen in de Champions League, we verloren daar van de latere winnaar Bayern München, en weer de beste van Nederland mogen zijn.

Ik besef dat we dit jaar het ook niet zomaar kregen. Vooraf zag iedereen Ajax als de favoriet en dat was ook te merken het hele jaar. Tegen iedere ploeg kregen ze het toch wel lastig. Vooral omdat zij Ajax de bal gaven en zelf erg defensief de wedstrijd in gingen. Gelukkig heeft Ajax met Fisscher en nog enkele anderen genoeg kwaliteit om deze tegenstanders uiteindelijk toch te verslaan.

Toch was de concurrentie ook niet slecht. PSV speelde in het begin erg vrolijk maar kreeg na een tijdje te maken met enkele probleempjes. De verdediging begon goed maar de weinige ervaring die zij hadden brak hen op. En Maher viel ook enorm tegen. Dat kwam omdat hij zich teveel wilde laten gelden en dat brak hem op. Komend seizoen gewoon weer opnieuw beginnen voor Adam Maher. PSV eindigde ondanks een matig einde toch nog knap tweede.

Feyenoord eindigde teleurstellend. Het moet zich nog zien te plaatsen voor Europees voetbal via play-offs. Het elftal bleef intact daar het gehele seizoen maar door enkele irritaties onderling, onder aavoering van Pellè, ging het niet goed in Rotterdam-Zuid. Koeman moest met verschillende kampen overeenkomen maar dat lukte hem niet. Halverwege maart gaf hij er de brui aan.

De grootste verrassing was toch wel dit seizoen AZ. De ploeg van Gert-Jan Verbeek, die in het seizoen 2014/2015 trainer wordt van FC Twente, wist met vrolijk spel en een team dat voor elkaar door het vuur ging. Op het einde kwamen ze net tekort. Maar het was al knap van ze om na een rampseizoen zo hoog te eindigen met een redelijk nieuw elftal. Datzelfde geldt ook wel voor PSV.

Er moet ook weer afscheid genomen van een ploeg. Van Cambuur Leeuwarden bijvoorbeeld. Hoewel zij de beste van Friesland waren in de onderlinge confrontatie met SC Heereveen, konden zij zich niet handhaven. Ook NAC lijkt er niet goed vanaf te komen. Het moet nu nog play-offs voor promotie/degradatie spelen, maar het ziet er niet goed uit voor ze. Het team oogt lamlendig en de sfeer is verpest.

Ik sla de krant weer dicht. Wetend dat het dit seizoen niet alleen bij het voetbal zelf onrustig was maar ook bij de praatprogramma’s. Studio Voetbal zal in het nieuwe jaar doorgaan maar nu met publiek en nieuwe krachten. Jack van Gelder wordt bedankt voor bewezen diensten en gaat na het WK met pensioen. Een ander voetbal praatprogramma, Voetbal International, stopt ermee. Dit na een knallende ruzie tussen Derksen en de programmaleiding van RTL. De teruglopende kijkcijfers waren reden voor een gesprek tussen beide partijen. Bij dat gesprek liepen de emoties hoog op waarbij Derksen besloot er namens zichzelf en VI de stekker eruit te trekken.

Nee het was me weer een seizoen. Ik ben wel benieuwd naar het WK. Maar dat is pas over een paar weken. Nu eerst nog genieten van het voorbije seizoen. Ik heb eigenlijk nu al weer zin in het nieuwe seizoen. Laat het maar komen!



2 opmerkingen: