Vele supporters kijken er ieder jaar weer reikhalzend
naar uit: de voetbalshirts van zijn of haar favoriete club. Het ene jaar valt
het shirt goed in de smaak en het andere jaar vindt men het shirt het meest
verschrikkelijke shirt dat er ooit is geweest. Maar toch worden deze ieder jaar
weer volop verkocht.
Een voetbalshirt is ook erg interessant voor bedrijven om
te gebruiken als communicatiemiddel. Zo worden er riante bedragen betaald om op
het shirt te mogen prijken. Zo betaald AEGON Ajax jaarlijks maximaal 12 miljoen
euro om met het logo op het shirt van de Amsterdammers te mogen verschijnen. Dit
is niets in vergelijking met Qatar Foundation, dat jaarlijks 30 miljoen euro betaalt
om op het shirt van Barcelona te mogen verschijnen.
Toch moet je als bedrijf zijnde erg uit kijken met het
sponsoren van een club. Want een foute match zorgt direct voor schade aan de
naamsbekendheid. Zo is het namelijk erg onwaarschijnlijk dat AEGON ooit nog
Feyenoord gaat sponsoren. Al is het maar puur om het feit dat de rivaliteit
tussen deze twee ploegen. Daardoor zouden grote groepen mensen hen niet meer
serieus nemen en dat kan wellicht leiden tot het vertrek van veel klanten.
Maar ook de kledingsponsors moeten erg uitkijken bij het
bedenken van een nieuw shirt. Zo heeft NIKE erg veel commentaar gekregen op het
laatste Nederlands elftal uit shirt. Vele mensen vonden het erg donker. Dat was
mede te danken aan het programma Voetbal International. Daar maakten Johan
Derksen en Rene van der Gijp het shirt met de grond gelijk. Daar had NIKE dan
ook meteen direct een probleem bij omdat deze mannen veel invloed hebben op de
mening van de Nederlandse voetbal liefhebber.
Maar een ding moet een club en kledingsponsor nooit doen
met een shirt. Je moet nooit aan de kleuren en patronen van het shirt komen. Dat
kan vaak ook niet omdat het statutair zo is vast gelegd maar als een club wordt
overgenomen dan wordt dat ook nog wel eens verkocht. En vaak zijn de fans daar
niet altijd blij mee.
Zo is er een zeer recent voorbeeld. De club Cardiff City
uit Wales, is onlangs overgenomen door Maleisische investeerders. Zo willen zij
de clubkleuren van Cardiff City veranderen en het logo veranderen. De fans
reageerden hier furieus op. Echter kan het bestuur van de club niet terug. Het heeft
afspraken gemaakt met de investeerders waar niet meer over gepraat kan worden.
Dit is een voorbeeld van iets dat voor de fans, gelukkig,
niet al te vaak gebeurd. Het geeft in ieder geval ieder jaar weer voldoende
commotie. Zowel in positieve zin als in negatieve. Desondanks is het een
bijzonder fenomeen: het voetbalshirt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten